Prof. Dr. Matthias S. Fifka
Prof. Dr. Matthias S. Fifka
Funktionen
- Vorstand des Instituts
- Leitung des Bereichs Betriebswirtschaftslehre
- Studiengangsbeauftragter für die Bachelor- und Lehramtsstudiengänge
Zur Person
Prof. Dr. Matthias S. Fifka ist Vorstand des Instituts für Wirtschaftswissenschaft und Professor für Betriebswirtschaftslehre, insb. Strategisches und Werteorientiertes Management, an der Universität Erlangen-Nürnberg. Zudem ist er Visiting Professor an der University of Dallas, der Shanghai Jiao Tong University, der Wirtschaftsuniversität Wien, der Maastricht School of Management, der École Supérieure des Sciences Commerciales d‘Angers und der Mahan Business School Teheran. Bis September 2013 war er Inhaber des Dr. Jürgen Meyer Stiftungslehrstuhls für Internationale Wirtschaftsethik und Nachhaltigkeit an der Cologne Business School (CBS).
In Forschung und Lehre beschäftigt er sich mit strategischem Management – insbesondere der strategischen Implementierung von Sustainability und Corporate Social Responsibility –, werteorientierter Unternehmensführung, Corporate Governance sowie internationalen Wirtschaftsbeziehungen.
Er war und ist in zahlreichen wissenschaftlichen Kommissionen und Beiräten tätig, z.B. für die Europäische Union, das Bundesministerium für Arbeit und Soziales sowie den Bundesdeutschen Arbeitskreis für Umweltbewusstes Management e.V. (B.A.U.M. e.V.). Zudem ist er Mitglied der Europäischen Akademie der Wissenschaften und Künste. Seit Beginn des Jahres 2008 ist er Stellvertretender Direktor des Deutsch-Amerikanischen Institutes in Nürnberg und berät verschiedene Unternehmen und Organisationen in den Bereichen strategisches Management, Unternehmensführung, Nachhaltigkeit, Corporate Social Responsibility und Corporate Governance.
Matthias Fifka promovierte im Jahr 2004 zum Thema Unternehmensverbände in den USA. Im Februar 2011 habilitierte er mit einer Arbeit zum gesellschaftlichen Engagement von Unternehmen in Deutschland und den USA. Er hat die venia legendi in den Fächern Betriebswirtschaftslehre und International Studies (Auslandswissenschaft).
Forschungsschwerpunkte
- Strategisches Management
- Werteorientiertes Management und transformative Führung
- Sustainability, Corporate Social Responsibility und Corporate Citizenship
- Wirtschaftsethik, Business Ethics
- Corporate Governance
- Internationale Wirtschaftsbeziehungen
- Business-Government Relationship; Policy-Forschung mit Schwerpunkt auf Parteien und Interessengruppen, insbesondere Unternehmensverbände
- Komparative Studien: Deutschland und die USA
Veröffentlichungen
Bücher
Corporate Sustainability and Responsibility in Tourism
Heidelberg/Berlin: Springer-Gabler, 2019
DOI: 10.1007/978-3-030-15624-4 , , , :
Ready for Take-off. Wie die Lufthansa ihr Personal auf die Zukunft vorbereitet.
Frankfurt: Campus, 2019 , :
CSR und Tourismus
Heidelberg/Berlin: Springer-Gabler, 2017
ISBN: 978-3-662-53748-0 , , :
Das mittlere Management - Rollenkonflikt, Leistungsdruck und Moral
Köln: Dr. Jürgen Meyer Stiftung, 2013 , :
Corporate Citizenship in Deutschland und den USA - Gemeinsamkeiten und Unterschiede im gesellschaftlichen Engagement von Unternehmen und das Potential für einen transatlantischen Transfer
Wiesbaden: Gabler, 2011 :
Unternehmensverbände in den USA - Interessenvermittlung im pluralistischen System
Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2005 :
Beiträge in Fachzeitschriften
The relationship between perceived corporate social responsibility and perceived organisational performance in professional sports organisations
In: European Sport Management Quarterly (2022)
ISSN: 1618-4742
DOI: 10.1080/16184742.2022.2099922 , :
A comparative study of corporate social responsibility in English and German professional football
In: Soccer and Society (2020)
ISSN: 1466-0970
DOI: 10.1080/14660970.2020.1749052 , :
CSR in professional European football: an integrative framework
In: Soccer and Society (2018)
ISSN: 1466-0970
DOI: 10.1080/14660970.2018.1487840 , :
Intra-industry strategic alliances for managing sustainability-related supplier risks: Motivation and outcome.
In: International Journal of Physical Distribution & Logistics Management 47 (2017), S. 387-409
ISSN: 0960-0035
DOI: 10.1108/IJPDLM-01-2016-0034 , , :
One Size Fits All? Convergence in International Corporate Social Responsibility Communication - A Comparative Study of CSR Mission Statements in the U.S. and India
In: Journal of Public Affairs (2017)
ISSN: 1472-3891
DOI: 10.1002/pa.1670 , , :
The Role of Sustainability Performance and Accounting Assurors in Sustainability Assurance Engagements
In: Journal of Business Ethics (2017)
ISSN: 0167-4544
DOI: 10.1007/s10551-016-3410-5 , , :
Promoting development in weak institutional environments: The understanding and transmission of sustainability by NGOs in Latin America
In: Voluntas 27 (2016), S. 1091-1122
ISSN: 0957-8765 , , , :
Contents and determinants of corporate social responsibility website reporting in Sub-Saharan Africa: A seven-country study
In: Business & society (2015)
ISSN: 0007-6503
DOI: 10.1177/0007650315614234 , , :
An Institutional Approach to Corporate Social Responsibility in Russia
In: Journal of Cleaner Production 82 (2014), S. 192--201
ISSN: 0959-6526 , :
Managing Corporate Social and Environmental Responsibility – From Strategies to Implementation
In: Corporate Social Responsibility and Environmental Management (2014)
ISSN: 1535-3958 , :
Managing Corporate Social Responsibility For The Sake Of Business And Society
In: Corporate Social Responsibility and Environmental Management 21 (2014), S. 253-257
ISSN: 1535-3958
DOI: 10.1002/csr.1334 , :
Corporate Citizenship in Germany and the United States - Differing Perceptions and Practices in Transatlantic Comparison
In: Business ethics : a European review 22 (2013), S. 341-356
ISSN: 0962-8770 :
Corporate Responsibility Reporting and Its Determinants in Comparative Perspective - A Review of the Empirical Literature and a Meta-Analysis
In: Business Strategy and the Environment 22 (2013), S. 1-35
ISSN: 0964-4733
DOI: 10.1002/bse.729 :
Does Gender Matter? The Differing Perception of Business Ethics
In: Journal of Business Ethics Education (2013)
ISSN: 1649-5195 , :
The Irony of Stakeholder Management in Germany - The Difficulty of Implementing an Essential Concept for CSR
In: Umweltwirtschaftsforum 21 (2013), S. 113-118
ISSN: 0943-3481
DOI: 10.1007/s00550-013-0268-1 :
Focus and Standardization of Sustainability Reporting – A Comparative Study of the United Kingdom and Finland
In: Business Strategy and the Environment 21 (2012), S. 455--474
ISSN: 0964-4733 , :
The Development and State of Research on Social and Environmental Reporting in Global Comparison
In: Journal für Betriebswirtschaft 62 (2012), S. 45-84
ISSN: 0344-9327
DOI: 10.1007/s11301-012-0083-8 :
Corporate Responsibility as Business Diplomacy
In: Exchange – the Magazine for International Business and Diplomacy 1 (2010), S. 22-23
ISSN: 2045-3175 :
Taking the Path of Corporate Citizenship
In: Praxis 2 (2010), S. 2-5
URL: http://www.matthias-fifka.de/aufsaetze/2010-TakingThePathOfCC.pdf :
Die deutsche Wiedervereinigung aus amerikanischer Perspektive
In: Forum Politik-Unterricht (2009), S. 34-38
ISSN: 0941-5874 :
Towards a More Business-Oriented Definition of Corporate Social Responsibility: Discussing the Core Controversies of a Well-Established Concept
In: Journal of Service Science and Management 2 (2009), S. 312-321
ISSN: 1940-9893 :
Corporate Scandals - Die Bush-Administration und die Reform von Corporate Governance
In: Amerikastudien 53 (2008), S. 443-462
ISSN: 0340-2827 :
The Baltics - Continuing Boom or Bursting Bubble?
In: Business Economics 43 (2008), S. 40--51
ISSN: 0007-666X :
Party and Interest Group Involvement in U.S. Judicial Elections
In: Studentische Zeitschrift für Rechtswissenschaft Heidelberg 2 (2006), S. 285-306 :
The 2004 Presidential Election in Financial Retrospective
In: Amerikastudien 50 (2005), S. 629-656
ISSN: 0340-2827 :
Beiträge in Sammelwerken
CSR als strategisches Managementinstrument in der Textilindustrie
In: Heinrich, Peter (Hrsg.): CSR und Fashion, Berlin: Springer-Gabler, 2018, S. S.13-26
DOI: 10.1007/978-3-662-57697-7_2 , :
Integrated Reporting Alone is not Best Practice for Sustainability Communication
In: Günther, E., Bassen, A (Hrsg.): Integrated Reporting, Stuttgart: Schäffer Poeschel, 2016, S. 211-214 :
Sustainability Reporting and Controlling – A Natural Symbiosis
In: Günther, E. and Steinke, K.H. (Hrsg.): CSR und Controlling – Unternehmerische Verantwortung als Gestaltungsaufgabe des Controlling, Berlin: SpringerGabler, 2016, S. 83-100
ISBN: 978-3-662-47702-1 :
Corporate Social Responsibility (CSR) Reporting - Administrative Burden or Competitive Advantage?
In: O'Riordan L., Zmuda P., Heinemann S. (Hrsg.): New Perspectives on Corporate Social Responsibility: Locating the Missing Link, Berlin: Springer Gabler, 2015, S. 283-298 (FOM-Edition)
ISBN: 978-3-658-06793-9
DOI: 10.1007/978-3-658-06794-6_15 , :
Corporate Social Responsibility in Between Governmental Regulation and Voluntary Initiative: The Case of Germany
In: Idowu S., Schmidpeter R., Fifka M.S. (Hrsg.): Corporate Social Responsibility in Europe - United in Diversity, Heidelberg / New York: Springer, 2015, S. 125-135 , :
Managing Stakeholders for the Sake of Business and Society
In: O'Riordan L., Zmuda P., Heinemann S. (Hrsg.): New Perspectives on Corporate Social Responsibility: Locating the Missing Link, Berlin: Springer Gabler, 2015, S. 71-87 (FOM-Edition)
ISBN: 978-3-658-06793-9
DOI: 10.1007/978-3-658-06794-6_4 , :
Multinational Corporations in Developing Countries – Bringers of Working Standards or Modern Slaveholders?
In: Frederiksen C, Idowu S, Yüksel Mermod A, Nielsen M (Hrsg.): Corporate Social Responsibility and Standards: Practice and Theory, Heidelberg/New York: Springer, 2015, S. 143--158 , :
Status Quo and Perspectives of CSR Reporting
In: Schneider, A., Schmidpeter, R. (Hrsg.): Corporate Social Responsibility - Verantwortungsvolle Unternehmensführung in Theorie und Praxis, Berlin/Heidelberg: Springer Gabler, 2015, S. 835-850
ISBN: 978-3-662-43483-3 :
The Dictionary of Corporate Social Responisbility: An Introduction
In: Idowu S., Capaldi N., Fifka M.S., Zu L., Schmidpeter R. (Hrsg.): The Dictionary of Corporate Social Responisbility, Heidelberg/New York: Springer, 2015, S. XVII-XIX :
Zustand und Perspektiven der Nachhaltigkeitsberichterstattung
In: Schneider A., Schmidpeter R. (Hrsg.): Corporate Social Responsibility - Verantwortungsvolle Unternehmensführung in Theorie und Praxis, Berlin/Heidelberg: Springer Gabler, 2015, S. 835 - 850 :
Nachhaltigkeitsberichterstattung - Eingrenzung eines heterogenen Phänomens
In: Fifka M (Hrsg.): CSR und Reporting, Berlin/Heidelberg: Springer-Gabler, 2014, S. 1-18 :
The Economic and Social Impact of Multinational Corporations in Romania
In: Idowu O, Kasum A, Yüksel Mermod A (Hrsg.): People, Planet and Profit - Socio-Economic Perspectives of Corporate Social Responsibility, Farnham: Gower, 2014, S. 67-79 , :
Vorwort
In: Fifka M (Hrsg.): CSR und Reporting, Berlin/Heidelberg: Springer-Gabler, 2014, S. VII--VIII :
Co-determination
In: Idowo S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 368-374 , :
Corporate Governance
In: Idowo S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 495-503 , :
CSR-Kommunikation und Nachhaltigkeitsreporting
In: Heinrich Peter (Hrsg.): CSR und Kommunikation : unternehmerische Verantwortung überzeugend vermitteln, Berlin: Springer-Gabler, 2013, S. 119-134 :
Enron
In: Idowo S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 958-960 :
Globalization
In: Idowo S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 1261-1269 :
Lobbying
In: Idowo S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 1591-1597 :
Social and Environmental Assurance
In: Idowu S.O., Capaldi N., Zu L., Das Gupta A. (Hrsg.): Encyclopedia of Corporate Social Responsibility, Heidelberg / New York: Springer, 2013, S. 2175-2179 :
Sustainability and Social Innovation
In: Ostburg T., Schmidpeter R. (Hrsg.): Social Innovation - Solutions for a Sustainable Future, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 309-315 , :
Sustainability Management – Kostenfaktor oder unternehmerischer Mehrwert
In: Keuper F, Neumann F (Hrsg.): Sustainability Management – nachhaltige und stakeholderorientierte Wertsteigerung, Berlin: Logos, 2013, S. 31--50 , :
Sustainability Reporting - A Challenge Worthwhile
In: Weidinger C., Fischler F., Schmidpeter R. (Hrsg.): Sustainable Entrepreneurship - A new Business Concept of Sustainability, Heidelberg/New York: Springer, 2013, S. 235-247 :
Brent Spar Revisited - The Impact of Conflict and Cooperation Among Stakeholders
In: Lindgreen A., Kotler P., Maon F., Vanhamme J. (Hrsg.): A stakeholder approach to corporate social responsibility - pressures, conflicts and reconciliation, Farnham: Gower, 2012, S. 57-72 :
Korruption – ein internationales Phänomen
In: Fifka M.S., Falke A. (Hrsg.): Korruption als internationales Phänomen - Ursachen, Auswirkungen und Bekämpfung eines weltweiten Problems, Berlin: E. Schmidt, 2012, S. 9-14 :
Money Makes the World Go Round‘ - die Kultur der Korruption in den USA: Ursachen und Bekämpfungsversuche
In: Fifka M.S., Falke A. (Hrsg.): Korruption als internationales Phänomen - Ursachen, Auswirkungen und Bekämpfung eines weltweiten Problems, Berlin: E. Schmidt, 2012, S. 135-150 :
The Integration of Stakeholders Through Dialoge in Germany, France and the United States
In: Lindgreen A., Kotler P., Maon F., Vanhamme J. (Hrsg.): A stakeholder approach to corporate social responsibility - pressures, conflicts, and reconciliation, Farnham: Gower, 2012, S. 3-22 :
Scientology in Deutschland und den USA - Die unterschiedliche Wahrnehmung und Behandlung einer kontroversen Organisation
In: Grillmeyer S. (Hrsg.): Fragen der Zeit, Würzburg: Echter, 2011, S. 77-93 :
Sustainability, Corporate Social Responsibility und Corporate Citizenship – ein Abgrenzungsversuch im Begriffswirrwarr
In: Haushorst E., Willers C. (Hrsg.): Nachhaltiges Management - Sustainability, Supply Chain, Stakeholder, Norderstedt: Books on Demand, 2011, S. 29-49 :
Von der Yellow Peril zur Model Minority – Asiatische Einwanderer in den USA
In: Fischer Thomas, Gossel Daniel (Hrsg.): Migrationen in Geschichte und Gegenwart, München: alliteraverlag, 2009, S. 223-252 :
Der Protest gegen den Vietnamkrieg in der amerikanischen Populärmusik der 60er und 70er Jahre
In: Kremp W, Sirakow D (Hrsg.): Globaler Gesang vom Garten der Freiheit: Anglo-amerikanische Populärmusik und ihre Bedeutung für die US-Au{ß}enpolitik, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2007, S. 71--88 :
Herausgegebene Bände
Corporate Social Responsibility in Europe - United in Diversity
Heidelberg / New York: 2015 , , (Hrsg.):
Dictionary of Corporate Social Responsibility
Heidelberg / New York: 2015 , , , , (Hrsg.):
CSR und Reporting: Nachhaltigkeits- und CSR-Berichtserstattung verstehen und erfolgreich umsetzen
Heidelberg/Berlin: 2014 (Hrsg.):
Special Issue on Managing Corporate Social and Environmental Responsibility - From Strategies to Implementation
2014
(Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Bd. 5) , (Hrsg.):
CSR-Kommunikation und Nachhaltigkeitsreporting
Heidelberg / Berlin: 2013 (Hrsg.):
Beiträge bei Tagungen
METAPROFIT OF ORGANIZATIONS: AN APPROACH FOR OVERCOMING THE FOR-PROFIT/NONPROFIT DICHOTOMY
13th Annual Conference of the EuroMed-Academy-of-Business (EuroMed) - Business Theory and Practice Across Industries and Markets
In: 13TH ANNUAL CONFERENCE OF THE EUROMED ACADEMY OF BUSINESS: BUSINESS THEORY AND PRACTICE ACROSS INDUSTRIES AND MARKETS, MARSEILLE CEDEX 9: 2020 , , :
Corporate social responsibility communication in Latin America: An empirical study of CSR Web site reporting in 25 countries
6th International Conference on Corporate Sustainability and Responsibility (Berlin) , , , :