Prof. Dr. Cristian Loza Adaui
Prof. Dr. Cristian Loza Adaui
Professor für Unternehmensführung und Corporate Social Responsibility
Technische Hochschule Ingolstadt (THI)
THI Business School
Raum F-217
Esplanade 10
85049 Ingolstadt
T +49 841 9348-3301
cristian.lozaadaui@thi.de
https://www.thi.de/personen/prof-dr-cristian-loza-adaui/
https://www.cristianlozaadaui.com/
Zur Person
Wissenschaftlicher Werdegang
- Seit 3.2023: Professor für Unternehmensführung und Corporate Social Responsibility
THI Business School, Technische Hochschule Ingolstadt - 2021 – 2023: Professur für Nachhaltiges Management und Corporate Social Responsibility
Leitung – Center for Advanced Sustainability Management (CASM)
CBS International Business School, Campus Köln - Seit 8.2021: Professur für Nachhaltiges Management und Corporate Social Responsibility
CBS International Business School, Campus Köln - 2020 – 2021: Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Post-Doc)
Institut für Wirtschaftswissenschaft (BWL) der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg - 2020: Promotion in Wirtschaftswissenschaften (Dr. rer. pol. „summa cum laude“)
Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät Ingolstadt der Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt - 2013 – 2020: Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Institut für Wirtschaftswissenschaft (BWL) der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg - 2013 – 2014: Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät Ingolstadt der Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt - 2006 – 2008: Professor für Unternehmensethik und Direktor des Zentrums für Katholische Soziallehre
Universidad Católica San Pablo in Arequipa, Peru - 2005 – 2006: Masterstudium in Management und Corporate Social Responsibility (M.A.)
Pontificia Università San Tommaso d’Aquino in Rom, Italien - 2004 – 2006: Masterstudium in Christliche Sozialethik (M.A. „summa cum laude“)
Pontificia Università Lateranense in Rom, Italien - 1998 – 2003: Studium der Betriebswirtschaftslehre (B.A.)
Universidad Católica San Pablo in Arequipa, Peru - 2001 – 2002: Studium der Philosophie
Universidad Nacional de San Agustín in Arequipa, Peru
Weitere akademische Stellen
-
-
- 10.2020 – 01.2021: Lehrbeauftragter an der Technische Hochschule Ingolstadt – THI Business School
Kurse: International Business, Grundlagen der Betriebswirtscahftslehre - 11.2019: Gastdozent an der Ecole Supérieure des Sciences Commerciales d’Angers (ESSCA), Paris, Frankreich
Kurs: Corporate Sustainability Management - 09.2019: Gastdozent an der Universidad de Guadalajara, Mexiko
Kurs: Development-oriented Corporate Social Responsibility and Sustainability - 10.2018: Gastdozent an der Ecole Supérieure des Sciences Commerciales d’Angers (ESSCA), Paris, Frankreich
Kurs: Corporate Sustainability Management - 03.2018: Forschungsaufenthalt an der Università di Verona, Italien
Forschungsprojekt: Corporate Sustainability Disclosure in Germany and Italy - 09.2017: Gastdozent an der Universidad de Guadalajara, Mexiko
Kurs: Development-oriented Corporate Social Responsibility and Sustainability - 09.2015: Gastdozent an der Universidad Autónoma de Baja California, Tijuana, Mexiko
Kurs: Business & Society in Latin America - 03.2015: Forschungsaufenthalt an der Università di Verona, Italien
Forschungsprojekt: Metaprofit and the Purpose of Organizations - 10.2011 – 03.2012: Lehrbeauftragter an der Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
Kurs: Einführung in die Christliche Sozialethik
- 10.2020 – 01.2021: Lehrbeauftragter an der Technische Hochschule Ingolstadt – THI Business School
-
Forschungsschwerpunkte
-
-
- Strategic management and corporate purpose
- Corporate social responsibility, corporate sustainability, and corporate citizenship
- Business ethics and social issues in management
- Catholic social thought in management
- Values-driven strategic management
-
Veröffentlichungen
Bücher
Verso il metaprofit. Gratuità e profitto nella gestione d'impresa
Siena: Cantagalli, 2011
(Quaderni dell Osservatorio, Bd.12)
ISBN: 978-88-8272-737-6 , :
Beiträge in Fachzeitschriften
Convergences and divergences in sustainable entrepreneurship and social entrepreneurship research: A systematic review and research agenda
In: Journal of Business Research 170 (2024), S. 114336
ISSN: 0148-2963
DOI: 10.1016/j.jbusres.2023.114336 , , , :
Mission statement and social impact: Shedding light on the contribution of Italian B corps to society
In: Long Range Planning 57 (2024), S. 102377
ISSN: 0024-6301
DOI: 10.1016/j.lrp.2023.102377 , , , :
Mission statements and financial and sustainability performance: An exploratory study of Benefit Corporations certified as B Corps
In: Journal of Business Research 157 (2023), S. 113585
ISSN: 0148-2963
DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.113585 , , , :
Rethinking occupational welfare policies in long-term care organisations during the COVID19 pandemic: An organisational ethics approach
In: International Journal of Managerial and Financial Accounting 13 (2021), S. 48-63
ISSN: 1753-6715
DOI: 10.1504/IJMFA.2021.116216
URL: https://www.inderscience.com/info/inarticle.php?artid=116216 , , , :
Characterizing the mission statements of benefit corporations: Empirical evidence from Italy
In: Business Strategy and the Environment (2021)
ISSN: 0964-4733
DOI: 10.1002/bse.2738
URL: https://rdcu.be/cdZCx , , :
Understanding the purpose of benefit corporations: an empirical study on the Italian case
In: International Journal of Corporate Social Responsibility 5 (2020), Art.Nr.: 4
ISSN: 2366-0074
DOI: 10.1186/s40991-020-00050-6
URL: https://rdcu.be/cdZCx , :
Sustainability reporting quality of peruvian listed companies and the impact of regulatory requirements of sustainability disclosures
In: Sustainability 12 (2020), Art.Nr.: 1135
ISSN: 2071-1050
DOI: 10.3390/su12031135 :
Mandatory Nonfinancial Disclosure and Its Consequences on the Sustainability Reporting Quality of Italian and German Companies
In: Sustainability 11 (2019), Art.Nr.: 4612
ISSN: 2071-1050
DOI: 10.3390/su11174612 , :
Promoting development in weak institutional environments: The understanding and transmission of sustainability by NGOs in Latin America
In: Voluntas 27 (2016), S. 1091-1122
ISSN: 0957-8765 , , , :
Practical wisdom for management from the Buddhist and Indian traditions
In: Journal of management development 33 (2014), S. 729--737
ISSN: 0262-1711
DOI: 10.1108/JMD-09-2014-0104
URL: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/JMD-09-2014-0104 , , , , :
Practical wisdom for management from the Islamic tradition
In: Journal of management development 31 (2012), S. 991--1000
ISSN: 0262-1711
DOI: 10.1108/02621711211281906
URL: http://www.emeraldinsight.com/10.1108/02621711211281906 , , , , :
Practical wisdom for management from the Jewish tradition
In: Journal of management development 31 (2012), S. 879--885
ISSN: 0262-1711
DOI: 10.1108/02621711211259929
URL: http://www.emeraldinsight.com/10.1108/02621711211259929 , , , , :
Seasoning business knowledge: challenging recent Catholic social thought
In: Journal of management development 29 (2010), S. 660--668
ISSN: 0262-1711
DOI: 10.1108/02621711011059095
URL: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1876191&show=html , :
Empresa, empresario y consumidor al servicio del desarrollo humano integral según la Caritas in Veritate
In: Persona y Cultura 7 (2009), S. 22-32
ISSN: 1997-5414 , :
Impresa, imprenditori e consumatori al servizio dello sviluppo umano integrale secondo la Caritas in Veritate
In: Bollettino di dottrina sociale della Chiesa = Social doctrine of the Church bulletin 5 (2009), S. 102-105
ISSN: 1828-7581 , :
Responsabilidad Social Empresarial ¿Modificando la competencia y el mercado en términos morales?
In: Illustro 2 (2009), S. 24-39 :
Beiträge in Sammelwerken
Corporate Citizenship for Responsible Management
In: Radha R. Sharma (Hrsg.): Handbook of Sustainable Development: Strategies for Organizational Sustainability, New York: Business Expert Press, 2021, S. 65-76
ISBN: 978-1-95334-942-2 , :
Sustainable Enterprise in Slovakia
In: Wayne Visser (Hrsg.): The World Guide to Sustainable Enterprise: Europe, Sheffield: Greenleaf Publishing, 2016, S. 216-222
ISBN: 978-1-78353-514-9
URL: http://www.greenleaf-publishing.com/productdetail.kmod?productid=4110 , :
Christian Ethics and CSR
In: Samuel O. Idowu, Nicholas Capaldi, Matthias S. Fifka, Liangrong Zu, René Schmidpeter (Hrsg.): Dictionary of Corporate Social Responsibility. CSR, Sustainability, Ethics and Governance, Heidelberg: Springer, 2015, S. 77-78
ISBN: 978-3-319-10535-2
DOI: 10.1007/978-3-319-10536-9 :
Corporate Social Responsibility (CSR) Reporting - Administrative Burden or Competitive Advantage?
In: O'Riordan L., Zmuda P., Heinemann S. (Hrsg.): New Perspectives on Corporate Social Responsibility: Locating the Missing Link, Berlin: Springer Gabler, 2015, S. 283-298 (FOM-Edition)
ISBN: 978-3-658-06793-9
DOI: 10.1007/978-3-658-06794-6_15 , :
Creative Destruction
In: Samuel O. Idowu, Nicholas Capaldi, Matthias S. Fifka, Liangrong zu & René Schmidpeter (Hrsg.): Dictionary of Corporate Social Responsibility, Heidelberg: Springer, 2015, S. 165 (CSR, Sustainability, Ethics & Governance)
ISBN: 978-3-319-10535-2
DOI: 10.1007/978-3-319-10536-9_3 :
CSR in Latin America and the Caribbean
In: Samuel O. Idowu, Nicholas Capaldi, Matthias S. Fifka, Liangron Zu and René Schmidpeter (Hrsg.): Dictionary of Corporate Social Responsibility, Heidelberg: Springer, 2015, S. 135-136 (CSR, Sustainability, Ethics & Governance)
ISBN: 978-3-319-10535-2
DOI: 10.1007/978-3-319-10536-9_3 :
Managing Stakeholders for the Sake of Business and Society
In: O'Riordan L., Zmuda P., Heinemann S. (Hrsg.): New Perspectives on Corporate Social Responsibility: Locating the Missing Link, Berlin: Springer Gabler, 2015, S. 71-87 (FOM-Edition)
ISBN: 978-3-658-06793-9
DOI: 10.1007/978-3-658-06794-6_4 , :
Win-win Situation
In: Samuel O. Idowu, Nicholas Capaldi, Matthias S. Fifka, Liangron Zu and René Schmidpeter (Hrsg.): Dictionary of Corporate Social Responsibility, Heidelberg: Springer, 2015, S. 580-581 (CSR, Sustainability, Ethics & Governance)
ISBN: 978-3-319-10535-2
DOI: 10.1007/978-3-319-10536-9_23 :
Humanistic Management
In: Bruni Luigino, Zamagni Stefano (Hrsg.): Handbook on the economics of reciprocity and social enterprise, Cheltenham: Edward Elgar, 2013, S. 191-200
ISBN: 9781849804639
DOI: 10.4337/9781849804745 , :
A social capital approach towards social innovation
In: Osburg Thomas, Schmidpeter Rene (Hrsg.): Social innovation: Solutions for a sustainable future, Heidelberg: Springer, 2013, S. 65-74 (CSR, Sustainability, Ethics & Governance)
DOI: 10.1007/978-3-642-36540-9_6 , :
Konservative Innovation. Die Bedeutung christlichen Unternehmertums für die christliche-soziale Bewegung in Deutschland
In: Schallenberg Peter, Küppers Arnd (Hrsg.): Interdisziplinarität der Christlichen Sozialethik. Festschrift zum 50-jährigen Jubiläum der Katholischen Sozialwissenschaftlichen Zentralstelle in Mönchengladbach, Paderborn: Schöningh, 2013, S. 107-126 (Christliche Sozialethik im Diskurs, Bd.4)
ISBN: 9783506777829 , :
Unentgeltlichkeit als Kategorie Sozialen Handelns: Gesellschaftlichen Engagement nach "Caritas in Veritate"
In: Althammer Jörg (Hrsg.): Caritas in Veritate: Katholische Soziallehre im Zeitalter der Globalisierung, Berlin: Dunker & Humbolt, 2013, S. 173-188
ISBN: 9783428539964 , :
Entrepreneurial Spirit and the Role of Gratuitousness for Innovation
In: Melé Carné Domènec, Dierksmeier Claus (Hrsg.): Human development in business : values and humanistic management in the encyclical Caritas in veritate, Basingstoke: Palgrave, 2012, S. 217-236 (Humanism in Business Series)
ISBN: 9780230296824 , :
A Center for Catholic Social Thought within a Catholic University: A Latin American Experience
In: Ehret Jean, Möde Erwin (Hrsg.): The challenge of the catholic intellectual tradition. Making a difference in contemporary academic settings, Berlin: Lit Verlag, 2011, S. 89-100 (Glaube und Ethos, Bd.10)
ISBN: 9783643900708 , :
Practical wisdom in management: A Catholic perspective
In: Ehret Jean, Möde Erwin (Hrsg.): The Challenge of the Catholic Intellectual Tradition: Making a Difference in Contemporary Academic Settings, Münster: LIT Verlag, 2011, S. 15-38 (Glaube und Ethos, Bd.10)
ISBN: 9783643900708 , :
CSR in Peru
In: Visser Wayne, Tolhurst Nick (Hrsg.): The world guide to CSR. A country-by-country analysis of corporate sustainability and responsibility, Sheffield: Greenleaf Publishing, 2010, S. 296-304 :
Beiträge bei Tagungen
METAPROFIT OF ORGANIZATIONS: AN APPROACH FOR OVERCOMING THE FOR-PROFIT/NONPROFIT DICHOTOMY
13th Annual Conference of the EuroMed-Academy-of-Business (EuroMed) - Business Theory and Practice Across Industries and Markets
In: 13TH ANNUAL CONFERENCE OF THE EUROMED ACADEMY OF BUSINESS: BUSINESS THEORY AND PRACTICE ACROSS INDUSTRIES AND MARKETS, MARSEILLE CEDEX 9: 2020 , , :
Corporate social responsibility communication in Latin America: An empirical study of CSR Web site reporting in 25 countries
6th International Conference on Corporate Sustainability and Responsibility (Berlin) , , , :
Übersetzungen
- Manzone, G: La Responsabilidad de la Empresa: Business Ethics y Doctrina Social de la Iglesia en Diálogo
Arequipa, Perú: Fondo Editorial Universidad Católica San Pablo, 2007
ISBN: 978-9972-825-17-0
Originaltitel: La responsabilità dell'Impresa. Business Ethics e Dottrina Sociale della Chiesa in Dialogo
Sprache: Spanish , , :